Бројот на кражби во супермаркетите во многу земји е зголемен особено за време и по пандемијата поради растот на цените и осиромашувањето на клиентите. Меѓутоа, модерната технологија уште повеќе ја забрза оваа појава, па поставувањето на каси за самопослужување доведе до масовни кражби во продавниците, пишува „Дејли мејл“.
„Трикот со банана“ го користат милиони клиенти, супермаркетите бараат враќање на касиерите.
Голем број луѓе користат каси за самопослужување за да платат помалку за некои артикли или воопшто да не платат, а тоа им создава огромни проблеми на синџирите на супермаркети, кои потоа претпочитаат да се вратат кај „старите добри каси“.
Трговците велат дека постарите потрошувачи сè уште се малку претпазливи за овој вид плаќање, додека надзорот од вработените е сè уште неопходен – делумно за да им помогне на клиентите доколку „заглават“ со регистрирањето и плаќањето на стоката, но исто така и да се спречат обиди за измама со пишување предмети, што исто така се случува овде спорадично.
Сепак, на пример во Британија, медиумите истакнуваат дека шест милиони Британци ги злоупотребиле касите за самопослужување во супермаркетите и на тој начин краделе, како што покажува истражувањето на Ипсос.
Принципот како го прават тоа е објаснет: при изборот на артикли на екранот, еден од осум клиенти ја избира поевтината опција иако тоа не е артиклот што всушност го купува. Оваа можност е погодна при купување, на пример, пецива и овошје кои не се пакувани, односно на амбалажата нема баркод што може да се прочита од касата.
Имено, Ипсос спровеле анкета меѓу 1.099 луѓе за да ја истражат практиката наречена „трик со банана“. Ова обично се случува кога купуваат овошје или зеленчук каде што потрошувачите намерно ја избираат поевтината опција на екранот.
Интересно е што 48 отсто од испитаниците сметаат дека „трикот со банана“ не треба да се смета за кривично дело.
Осум отсто рекле дека украле намирници за помалку од 10 фунти, а 26 отсто рекле дека тоа не треба да биде прекршок.
„Дејли мејл“ понатаму известува дека кражбите во продавници се искачиле на рекордно ниво. Од нив за една година се евидентирани 443.995, што е околу 50 дневно, а за зголемувањето на кражбите многумина го обвинуваат воведувањето на каси за самопослужување. Според извештаите, бројот на каси за самопослужување во Британија се зголемил од 53.000 на 80.000, а во САД почнале да се враќаат на стандардните каси. Постојат индикации дека некои британски синџири на намирници ќе го сторат истото.
Директорот на „Морисонс“ призна дека „претерале“ во поставувањето каси за самопослужување, па сега ќе бараат начин како да „воспостават рамнотежа“.
Од „Асда“ најавија дека наместо тоа ќе инвестираат во човечки ресурси. Како и да е, повеќето големи пазари продолжуваат да инсталираат шалтери за самостојно плаќање, бидејќи тоа ја зголемува ефикасноста и ги намалува трошоците за работна сила.
Сепак, има и клиенти кои се жалат на машините бидејќи претпочитаат интеракција со луѓе за време на наплатата.
Забележано е и зголемување на кражбите меѓу припадниците на средната класа, поради што Морисон сега ја преиспитува одлуката за инсталирање каси за самопослужување. Исто така, се нагласува дека одредени продавници ваквите каси ќе ги затвораат по неколку часа дневно, шест дена во неделата.
Во јули годинава германскиот институт ЕХИ објави дека трговците во оваа земја имаат се поголем проблем со крадците. Според нивната проценка, лани крадците од продавниците однеле стока во вредност од 2,8 милијарди евра, што е за 15 отсто повеќе од претходната година. Најголем дел од украдените храна, облека и лекови, односно помошни лекови од аптеките.
Експертите само делумно ја припишуваат оваа појава на кризата и финансиските проблеми, но велат дека значаен фактор е и недостигот од квалификувана работна сила во малопродажбата. Многу продавници денес се со недоволно персонал, што им олеснува на крадците. Како што пренесува Инстор, крадците најчесто земаат жестоки пијалаци, тутунски производи, козметика, жилети, енергетски пијалоци, храна за бебиња и кафе. Често се крадеше месо, месни производи и сирење.